KU TAHU TAPI X AMBIL TAHU

aku tahu hidup didunia cuma sementara...
tapi seolah-olah ku kan hidup untuk selamanya...

aku tahu segala amalan bakal dihisab,..
tapi masih kulupakan alam akhirat...

aku tahu rakib atid setia di sisi mencatat amalan..
tapi dosa masih berterusan..

aku tahu sholat itu penting....
tapi selalu menganggap enteng....

aku tahu sholat itu tiang agama...
tapi sering saja aku lewatkan...

aku tahu ajalku akan datang tiba tiba saja...
tapi sholat masih tak dijaga...

aku tahu berat amanahku sebagai hamalatul quran..
tapi masih susah untuk mengulang....

aku tahu aurat itu aib diri..
tapi masih tak pandai menjaga diri....

aku tahu cinta itu fitrah...
tapi aku menjadikannya fitnah....

aku tahu apa itu dosa dan apa itu pahala...
tapi aku seolah tak mengindahkannya..

aku tahu Allah senantiasa memperhatikanku..
tapi aku masih sering saja melakukan dosa...

aku tahu ujian Allah pasti ada hikmahnya...
tapi aku sering berputus asa dan mengeluh...

aku tahu aku ini hamba-NYA...
tapi masih hanyut dengan dunia....

aku tahu azab-Nya api neraka...
tapi masih kulakukan dosa pada-Nya....

aku tahu betapa nikmat kehidupan di syurga...
tapi tidak berusaha untuk medapatkannya....

Ya Allah...
banyaknya yang ku tahu..
tapi seolah- olah ku buat tidak tahu..

Wahai Tuhan ku tak layak ke syurgaMU..
namun tak pula aku sanggup ke nerakaMU...
ampunkan dosaku terimalah taubatku...
sesungguhnya Engkaulah Pengampun dosa-dosa besar............

Ulasan